In July 1941, sent to the South-Western Front in the 296th Fighter Aviation Regiment. The first combat mission of Maresiev took place on August 23, 1941 near the city of Krivoy Rog.In March 1942, the regiment was transferred to the North-Western Front. April 5, 1942 in the area of the so-called "Demyan's Kettle" (Novgorod Region) during an operation to cover bombers in a battle with the Germans, his Yak-1 aircraft was hit. Maresyev managed to hold the plane to his territory through the front line, and 4 km north of the village of Rabezha, when he attempted to make an emergency landing in the forest, fell from a height of 30 meters. Eighteen days the pilot through the forests and swamps crawled to the people to the east, guided by the sun. The first to notice it were the inhabitants from the village of Plav of the Kislovka Village Soviet of the Valdai District).Due to the fact that the pilot did not respond to the questions ("Are you German?"), They returned to the village for fear. Then, barely a live pilot found the boys from the same village - Seryozha Malin and Sasha Vikhrov. Sasha's grandfather drove Alexei on a cart to his house.
For several days the collective farmers took care of Maresyev. Medical help was needed, but there was no doctor in the village. In the first days of May, near the village landed a plane, piloted by AN Dekhtyarenko, and Maresyev was sent to Moscow, to the hospital.
Because of the severe injury during the Great Patriotic War, both legs were amputated. However, despite the disability, the pilot returned to the sky and flew with prostheses. During the war he made 86 combat sorties, shot down 10 enemy aircraft: three - before the injury and seven - after.
перевод:В июле 1941 года направлен на Юго-Западный фронт в 296-й истребительный авиационный полк. Первый боевой вылет Маресьева состоялся 23 августа 1941 года в районе города Кривой Рог.В марте 1942 года полк был переброшен на Северо-Западный фронт. 5 апреля 1942 .года в районе так называемого «Демянского котла» (Новгородская область) во время операции по прикрытию бомбардировщиков в бою с немцами его самолёт Як-1 был подбит. Маресьев сумел дотянуть самолет до своей территории через линию фронта, и в 4 км севернее деревни Рабежа при попытке совершить вынужденную посадку в лесу упал с высоты 30 метров Восемнадцать суток лётчик через леса и болота ползком пробирался к людям на восток, ориентируясь по солнцу. Первыми его заметили жители из деревни Плав Кисловского сельсовета Валдайского района). Из-за того, что лётчик не откликнулся на вопросы («Ты немец?»), они из боязни вернулись в деревню. Затем уже еле живого лётчика обнаружили мальчишки из той же деревни — Серёжа Малин и Саша Вихров. Дед Саши отвёз Алексея на подводе в свой дом.Несколько дней колхозники ухаживали за Маресьевым. Нужна была медицинская помощь, но в селе не было врача. В первых числах мая рядом с деревней приземлился самолёт, пилотируемый А. Н. Дехтяренко, и Маресьева отправили в Москву, в госпиталь.Из-за тяжёлого ранения во время Великой Отечественной войны у него были ампутированы обе ноги. Однако, несмотря на инвалидность, лётчик вернулся в небо и летал с протезами. Всего за время войны совершил 86 боевых вылетов, сбил 10 самолётов врага: три — до ранения и семь — после.