Whether the
history of our Homeland to that can - that to teach us? Perhaps if we want it!
If I was the teacher of history, I would conduct a lesson on a subject:
"What lessons can be learned from mistakes which we made in the
past?" At this lesson I would tell children that Russians had to worry
last century, and would suggest pupils to try to draw conclusions. Of course,
at once at us it would turn out nothing, but to force people to think of last
mistakes, to try not to repeat them — it very important for our general
development, for progress to go forward, but not to come back again and again
to that, through what it was already necessary to pass. The history of the
Homeland teaches us to that in our past already almost everything was. … For
example, the history of our two revolutions in 1917, apparently, had to teach
us to something, and we again repeat the "Russian revolts". To
remember at least August putsch of 1991 or execution of the White house. And
our wars? How many they were in the XX century! Here both Russian-Japanese war
of 1904-1905, both World War I of 1914-1918, and civil 1918-1925, and
Belofinskaya in 1940, and the Great Patriotic War in 1941-1945, again Japanese
campaign — only 1945 …, It seems, these wars which claimed millions of the
lives of Russians had to teach us to peaceful existence? No! Ten years' war in
Afghanistan, and then two wars in the territory — in Chechnya which carried
away on ten thousand of the victims was necessary for us. The collectivization
history in the 1930th years had to teach us to the correct attitude towards the
rural toiler, to a private property on the earth. We only should remember
something from the history, to adopt experience of our ancestors. Deputies
argue to blue in the face on the right for the earth, and that all once again
to see experience of Stolypinsky reforms — there is everything that is
necessary. We say that army in decline, children don't want to serve. And once
you look back, and we will see that when paid more attention to army, allocated
for it more funds, it was much better, and children went to serve with pleasure
and pride. It would be still possible to bring at such lesson of examples much.
The main thing that I would try to inform to the pupils, it that we don't need
to adopt others experience — we should treat more attentively the history, and
everything will rise on the places! Может ли история нашей Родины чему- то нас научить? Может, если мы этого сами
захотим! Если бы я был учителем истории, я провел бы урок на тему: «Какие уроки
можно извлечь из ошибок, которые мы допустили в прошлом?» На этом уроке я
рассказал бы ребятам о том, что пришлось пережить россиянам в прошлом веке, и
предложил бы ученикам самим попытаться сделать выводы. Конечно, сразу бы у нас
ничего не получилось, но заставлять людей думать о прошлых ошибках, пытаться их
не повторять — это очень важно для нашего общего развития, для прогресса, для
того, чтобы идти вперёд, а не возвращаться снова и снова к тому, через что уже пришлось пройти. История Родины учит
нас тому, что в нашем прошлом уже почти всё было. … Например, история наших
двух революций в 1917 году, казалось бы, должна была научить нас чему-то, а мы
опять повторяем свои «русские бунты». Вспомнить хотя бы августовский путч 1991
года или расстрел Белого дома. А наши войны? Сколько их было в XX веке! Здесь и
русско-японская война 1904-1905 годов, и первая мировая 1914-1918 годов, и
гражданская 1918-1925 годов, и Белофинская в 1940 году, и Великая Отечественная
в 1941-1945 годах, опять японская кампания — только уже 1945 года… Вроде бы эти
войны, унёсшие миллионы жизней россиян, должны были нас научить мирному
существованию? Нет! Нам понадобилась десятилетняя война в Афганистане, а потом
две войны на своей территории — в Чечне, которые унесли ещё по десятку тысяч
жертв. История коллективизации в 1930-х
годах должна была научить нас правильному отношению к сельскому труженику, к
частной собственности на землю. Нам лишь
стоит кое-что вспомнить из своей истории, перенять опыт наших предков. Депутаты спорят до хрипоты о праве на землю, а
нужно-то всего ещё раз просмотреть опыт Столыпинских реформ — там есть всё, что
нужно. Говорим о том, что армия в
упадке, ребята не хотят служить. А стоит оглянуться назад, и мы увидим, что,
когда на армию обращали больше внимания, выделяли на неё больше средств, было
гораздо лучше, а ребята шли служить с радостью и гордостью. Много ещё можно
было бы привести на таком уроке примеров. Главное, что я постаралась бы донести
до своих учеников, это то, что нам не нужно перенимать чужой опыт — нам стоит
повнимательнее отнестись к своей истории, и всё встанет на свои места!